Tuesday 5 November 2013

Tulisan Yang Kekal

Mana boleh aku menulis, aku tak punya ilmu
Kalau kau tak punya ilmu, pergilah cari ilmu
Kalau tak jumpa macam mana?
Kau jumpa, tapi kau tak yakin
Apa kata kau tanya orang-orang itu?
Aku tak boleh, bahasa aku selalu tak lunak
Maka kau bacalah tulisan yang lunak
Apa kau kira aku ini mesin pencetak?
Kau mesin ummah
Cetaklah supaya tetap ia bisa ditatap oleh anak cucumu
Tapi mesin bukan sebarang mesin
Adakalanya kau butuh pada ketenangan
Agar enjin dalam dirimu tidak rosak

Apa lagi warisan yang boleh ditinggalkan?
Banyak
Manfaatkan sepenuhnya hidup ini
Jika tidak
Sia-siakan hidup ini
Jika kau cuma mau menikmati

Pecahkan sistem beku itu
Manusia sepertimu tak layak dikurung sistem beku
Bebas jadi hakmu
Tanpa melampaui batas Tuhan mu

HAMRA HUMAIRA
03112013
0731


No comments:

Post a Comment

Perlukan kritikan...
Cadangan penambahbaikan...
Idea dan lontaran pendapat...
Terima kasih :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...