Sunday 19 January 2014

Memandang Lautan

Mahu ke mana..
Mahu ke mana...
Arahku kabur
Hati ingin lari
Apa kau takut
Sejarah hitam gelap

Lari ke mana..
Lari ke mana...
Aku tak peduli
Manapun aku pergi
Sejarah tak aku lupai

Butterworth ke Georgetown
Jaraknya singkat
Ah aku peduli apa!
Sejarahku tak ada di sini
Yang ada sejarah Prince of Wales
Pelabuhan kebanggaan
Kaum-kaum di sini

Apa yang ada
Di balik perjalanan itu
Hingga aku sampai
ke Pantai Miami
Melihat sejarah setahun lalu
Aku di sini
Bersama mereka

Sejarah ku ingati
Waktu itu
Black Pearl belum wujud
Pelayar-pelayar itu masih di darat
Di darat, mereka diserang
Busur panah pelayar lautan
Mengenai mereka
Tetapi tidak selalu

Black Pearl dibina
Melawan balik serangan
Awalnya serangan ditepis
Lama-lama perisai menipis

Pelayar itu pulang ke daratan
Cuma mampu memandang lautan
Bukan menyerah kalah
Cuma memandang sejarah
Bukan lari
Tapi mendalami realiti

Apalah yang ada pada tinggalan sejarah
Jika ia sekadar peristiwa tanpa makna
Ku kutip makna sebagai ibrah
Buat bekalan
Moga ia benar-benar berguna


No comments:

Post a Comment

Perlukan kritikan...
Cadangan penambahbaikan...
Idea dan lontaran pendapat...
Terima kasih :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...