Friday 26 July 2013

Menjadi Politikus

Perjalanan hidup ini membuat diri sentiasa berubah-ubah mengikut apa yang dilalui. Jalan yang dilalui sekarang ini mungkin akan beralih arah. Daripada dunia kejuruteraan, mungkin kepada dunia politik atau mungkin sahaja psikologi. Pilihan saya setakat ini cenderung memilih sains politik berbanding psikologi. Namun, itu semua hanya perancangan. Tidak salah bagi seorang manusia untuk merancang tetapi Allah jualah sebaik-baik perancang.

Kenapa suka politik?

Saya suka percakapan yang berlandaskan fakta dan hujah yang kukuh. Di zaman sekolah dahulu, saya gemar bercakap di khalayak walaupun saya rasa sedikit takut. Namun bagi saya rasa gemuruh itu normal kerana setiap apa yang kita perkatakan perlu ada rasa gemuruh supaya kita lebih berhati-hati. Rakan-rakan sekolah saya ramai menganggap yang saya ingin jadi peguam suatu hari nanti. Saya selalu menafikan kenyataan mereka kerana saya memang tak mahu jadi peguam. Apa yang saya tahu pada waktu itu, peguam banyak makan rasuah dan kerjaya mereka selalu berada di tahap yang tidak selamat kerana melibatkan antara pihak yang benar dan salah. Risikonya bukan sahaja dihadapi di dunia, malah di akhirat juga akan turut dipersoalkan. Itulah yang selalu orang tua-tua cakap kepada saya. Tapi kalau semua tak mahu jadi peguam, siapa yang mahu jadi? Bila umur meningkat, barulah saya sedar yang semua pekerjaan bahkan apa sahaja yang kita lakukan bakal dipersoalkan di akhirat nanti.

Saya juga pernah menghadapi jatuh bangun dalam bercakap kepada khalayak. Semua itu banyak mematangkan saya dan tipulah kalau saya kata pengalaman pahit yang pernah saya lalui itu langsung tidak memberi kesan kepada saya. Kadang-kadang saya rasa sangat bersyukur bila melalui pengalaman-pengalaman itu kerana ia berjaya menyuntik semangat untuk saya terus berani mencuba perkara baru yang lebih baik.

Masa berlalu dengan pantas dan saya bertemu dengan orang-orang yang pernah saya harapkan. Mengenal pelbagai aliran dan manhaj daripada mereka. Menimbang tara pelbagai fakta. Dituduh wahabi kerana berlainan pemikiran. Pernah suatu ketika saya rasa terlalu serabut dengan semua ini. Tetapi bila adanya sahabat-sahabat seperti mereka yang memberi solusi dan semangat, saya rasa tenang dan yakin untuk melakukan langkah seterusnya.



Melalui pembacaan, pemahaman dan keterbukaan pemikiran saya lebih mudah untuk menimbal semula dan berlapang dada sekiranya fakta yang saya kemukakan itu salah. Saya juga tidak ragu untuk mengkritik idea yang saya rasakan salah. Orang-orang yang rapat dengan saya mesti tahu bahawa ada sesetengah keadaan saya dilihat keras kepala dan tidak mudah mendengar penjelasan yang tidak berasas. Bagi saya, yang salah tetap salah dan yang benar itu tetap benar. Tidak kira dalam apa keadaan sekalipun, yang salah itu perlu dijelaskan dan yang benar itu perlu diberitahu. Jika dilihat riwayat hidup Nabi, tiada perkara yang mengubah pendirian Nabi untuk berdakwah dan mengeluarkan kebenaran dicelah-celah jahiliyah yang sememangnya sudah sebati dalam diri masyarakat pada waktu itu. Tiada apa juga yang menghalang perbuatan Nabi Ibrahim menentang bapanya sendiri dalam memberitahu perihal kebenaran termasuk perbezaan usia. Cuma, dalam sesetengah situasi ia perlu juga merujuk kaedah agar apa yang disampaikan kena pada caranya.

Berbalik kepada politik, saya suka terhadap idea-idea segar dan bernas dalam politik kerana idea-idea seperti ini banyak berjalan seiringan dengan arus perubahan zaman berbanding idea lama yang biasanya terhasil daripada pemikiran yang lama. Saya juga tidak suka akan politik kepartian orang-orang yang terlalu ekstremis dan taksub dengan partinya sendiri. Saya melihat, cara politik seperti inilah yang memburukkan politik dan membuat sesetengah anak muda kini benci dan jijik terhadap politik. Namun, saya tidak menafikan kecenderungan seseorang terhadap kumpulan yang selesa diikutinya dan saya juga percaya setiap orang yang masuk ke dalam sesuatu parti politik mempunyai tujuan dan agenda tersendiri.

Wanita dan Politik

Wanita yang lantang bersuara dalam masalah dan kerangka politik masih kurang. Pendek kata, wanita sekarang walaupun ramai yang berkerjaya, tetapi masih kurang dari segi berfikir perkara-perkara berat dan mencetuskan idea-idea baharu tetapi selalu mengutamakan perkara-perkara yang selalu dibincangkan. Bukan tidak boleh kita berbual berkenaan bab-bab yang kelihatan kita sangat cerdik berfikir mengenainya. Tetapi, wanita juga perlu cerdik dari segi berfikir tentang hal-hal kenegaraan kerana adakalanya kaum wanita itu selalu sahaja ditindas akibat ketidakfahaman terhadap hak yang perlu diperjuangkan. Dr Yusuf Al-Qaradhawi menceritakan akan suatu peristiwa yang pernah berlaku di Algeria pada tahun 1989, sebahagian pelajar perempuan universiti yang kuat pegangan agama mereka datang mengadu kepadanya, mengenai sebahagian perempuan sekular seramai hampir 500 orang, yang telah melakukan demonstrasi di jalan ibu kota, yang mana antara tuntutan mereka adalah apa yang berkaitan dengan undang-undang kekeluargaan. Antaranya, menghalang talak, poligami, menuntut persamaan antara lelaki dan perempuan di dalam harta pusaka, membenarkan perempuan muslimah berkahwin dengan lelaki bukan muslim dan sebagainya. Inilah antara contoh ketidakfahaman yang berlaku akibat terlalu mengikut emosi kewanitaan, bukannya berlandaskan fakta yang benar.

Antara politik dan psikologi

Saya minat kedua-duanya; politik dan psikologi. Bagi saya, kedua-dua perkara ini jika digabungkan akan menghasilkan pemikiran yang baik. Jika psikologi dimasukkan dalam politik, tidak akan berlaku sindir menyindir, bahasa kesat dan kekecewaan pada diri yang tidak dapat mempengaruhi orang lain untuk menerima idea dan pendapatnya. Pemikiran akan menjadi lebih terbuka dan tajam apabila seseorang menyediakan dirinya untuk melihat dengan baik akan fakta yang diperkatakan walaupun dalam penyampaian yang pelbagai mengikut ragam manusia.

Tukar kos lepas lepas tamat diploma

Beberapa semester lagi, saya akan menamatkan diploma. Saya sangat berharap dapat menukar kos yang saya benar-benar minat. Jika berhasil mendapat tawaran, dunia kejuruteraan akan saya tinggalkan. Saya juga berharap untuk mempunyai masa hadapan yang lebih cerah apabila bertukar kos nanti.

Namun, itu semua hanyalah perancangan.

Tiadalah kudrat seorang hamba ini yang mampu melawan ketentuan-Nya.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Perlukan kritikan...
Cadangan penambahbaikan...
Idea dan lontaran pendapat...
Terima kasih :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...