Friday 26 July 2013

Kembali Menulis!


Sekian lamanya! Akhirnya! Saya kembali menulis di blog. Aduh, tangan ini sebenarnya dah lama gatal nak menulis cuma masa dan kerja menghalang jari jemari ini untuk menaip dan meluahkannya di keyboard laptop. Memang sejak masuk sem, jadual tidak menentu. Kalau tidak sibuk dengan pelajaran, sibuk berbulatan gembira. IKRAM? Jenguk sekali sekala. Jawatan dah pun dilepaskan.
 
Kadang-kadang dalam masa-masa yang sibuk itulah keluar idea dengan banyaknya. Tak sempat nak tulis panjang-panjang, tulis dalam bentuk poin pun jadilah. Asalkan idea tak hilang dan otak sentiasa menjalankan fungsinya. Ya. Kalau mahu jadi penulis, menulislah. Kalau tak menulis, tetapi cuma banyak fikir sahaja, itu bukan dikira penulis. 

Ada masa, saya langsung tak terfikir untuk menulis. Hanya minat untuk baca status di FB, baca apa yang patut dan saya rasa itu sudah cukup. Ada masa, saya kembali tersedar yang kita tidak sepatutnya terlalu berharap kepada hasil orang lain. Kita patut menghasilkan bahan kita sendiri. Seperti moto ustaz Hasrizal, “Erti hidup pada memberi,”. Kalaulah majoriti manusia mengharapkan hasil daripada manoriti manusia yang ada, tidak akan majulah manusia itu kerana terlalu rigid dan tidak pelbagai. Manusia tidak begitu kerana kita sememangnya diciptakan berbeza-beza. Dalam melatih diri untuk menulis, saya cuba sedaya upaya mengurangkan tabiat ‘share’ di FB sebaliknya melatih tabiat ‘post’ kecuali apabila perkara yang ingin saya ‘share’ itu saya rasakan begitu penting dan ada manfaatnya untuk sahabat-sahabat di FB.

Sewaktu bersekolah dulu, ibu saya yang banyak melatih saya dari segi penulisan karangan. Saya suka saat-saat apabila sudah selesai menulis sesebuah karangan, ibu saya akan baca semula apa yang saya tulis dan perbetulkan apa yang salah. Bila tidak tahu akan maksud sesuatu perkataan, saya akan langsung bertanya kepada ibu dan biasanya beliau dapat menjawabnya. Di sekolah pula, kebanyakan guru-guru bahasa Melayu dan bahasa Inggeris saya agak ‘strict’ dari segi bahasa. Pantang ada kesalahan sedikit sahaja, terus ditegur dan diperbetulkan. Begitulah norma kehidupan yang membentuk minat saya untuk menulis.

Bagi saya, menulis ini banyak cabarannya. Seorang penulis akan menghadapi risiko untuk tulisannya dikritik. Bila apa yang ditulis tersalah atau ada yang tidak puas hati dengan fakta yang dikemukakan, ia boleh sahaja di ‘printscreen’kan , terus post di wall FB dan dijadikan bahan ketawa. Tulisan juga tiada suara. Selalu sahaja orang tersalah erti akan apa yang mahu dikatakan.

Untuk menulis, saya merasakan bahawa seorang penulis itu perlu mempunyai identiti sendiri. Seboleh-bolehnya mereka perlu mengelak daripada menggunakan lenggok bahasa daripada penulis lain kecuali dari segi penulisan ilmiah yang menggunakan sumber rujukan. Seperti juga dalam nyanyian. Kebanyakan penyanyi baru yang meniru suara penyanyi yang sudah popular tidak mudah menarik hati peminat lalu kerjayanya itu terhenti di tengah jalan. 

Apapun, menulis adalah suatu aktiviti berbentuk bebas. Kita bebas menulis apa sahaja yang kita mahu. Saya pula selalu menulis berdasarkan apa yang pernah terlintas dalam fikiran dan saya perasan kelemahan saya adalah pada kegagalan menyusun idea dengan baik. Daripada awal sehingga akhir, saya tidak pernah menggunakan sebarang teknik susunan idea. Jadi, idea saya dalam penulisan selalu bercampur aduk. Apa sahaja yang saya fikir, itulah yang saya tulis. 

Nasib dalam penulisan pula tidak menentu. Ada yang bernasib baik seperti Rebecca Bloomwood dalam Confession Of Shopaholic yang karyanya dianggap genius walaupun apa yang ditulis itu bertentangan dengan dirinya sendiri. Jika sesuatu karya itu dihantar kepada sesebuah syarikat penerbitan, belum tentu karya itu akan diterima tetapi bila karya itu dibawa kepada syarikat lain, ia mungkin diterima lalu berjaya dibukukan. Karya J.K. Rowling, Harry Potter and the Philosopher’s Stone telah ditolak sebanyak 14 kali sebelum dibukukan lalu menjadi bestseller bertahun-tahun lamanya.

Namun, bidang penulisan bukanlah suatu bidang yang sukar untuk diceburi. Ada asas menulis karangan di sekolah juga sudah cukup untuk mengembangkan potensi seseorang untuk menjadi penulis. Semua pekerjaan yang manusia lakukan juga memerlukan penulisan untuk membukukan segala fakta, teknik dan aplikasi. Jika seseorang mengejek anda kerana menulis, bermakna dia juga telah mengejek tulisan-tulisan yang sudah dibaca sejak dari kanak-kanak lagi. Tiada tulisan, mustahil seseorang akan menamatkan alam persekolahannya, memasuki alam universiti seterusnya meneruskan kehidupan di alam pekerjaan. Tiada tulisan, bermakna tiada bidang juga yang akan terhasil. 

Menulis itu biarlah untuk kebaikan ummah. Menulis harus ada isi dan fakta. Sambil menulis, sambil itu juga kita perlu banyak membaca. Bila tidak membaca, selalu sahaja kita lihat tulisan itu kosong dari segi isi dan makna. Sebab itu ada orang menulis sambil dibuai perasaan dek terpengaruh dengan novel-novel jiwang yang sebenarnya banyak membuang masa dan membunuh daya fikir. Dari segi kosa kata, saya tidak nafikan novel-novel seperti itu banyak membantu. Cuma bila terlalu melayan perasaan, kita mudah dikawal emosi dan selalu mengetepikan fungsi akal yang membantu kita untuk berfikir rasional dalam situasi-situasi getir. 

Walau apa yang kita lakukan, ia perlu bermula dengan tujuan dan berakhir dengan harapan. Begitu juga dengan penulisan. Sebelum menulis, kita perlu tanya pada diri sendiri, “Apa tujuanku menulis perkara ini?”. “Apakah ia akan memberi manfaat kepada orang lain?” Jika jawapannya lebih membawa keburukan, fikirkan dan lakukanlah perkara lain yang lebih baik dan lebih berbaloi. Jika jawapannya lebih kepada kebaikan, ayuh, teruskanlah! 

Saya juga masih merangkak dalam bidang ini. Mohon doa sahabat-sahabat agar diri ini terus istiqamah. 


No comments:

Post a Comment

Perlukan kritikan...
Cadangan penambahbaikan...
Idea dan lontaran pendapat...
Terima kasih :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...