Monday 7 May 2012

Sabar dan Yakinlah!


"Bagi kamu, kehidupan ini best tak?" 

"Akhi..akhi.. Apa yang membuatkan akhi berkata begitu?"

"Kerana bagi aku kehidupan ini payah..." 

"Percayalah akhi, semua orang punyai masalah..cuma kita sebagai manusia harus bersabar dalam menguruskannya.."

"Tapi aku tak kuat untuk menguruskannya.."

"Yakinlah akhi! Akhi pasti boleh kerana Allah memberikan ujian, sesuai dengan kesanggupan hamba-hamba-Nya.."

Dia tertunduk. Air mata yang bertakung di kelopak matanya mulai melimpah seiring dengan hatinya yang syahdu mengenangkan nasib dirinya yang sudah tidak punyai apa-apa. Dia sudah muflis. Isteri dan anak-anaknya dibawa lari teman lelaki isterinya yang datang entah dari mana. Semuanya hilang dalam sekelip mata. 

Pada saat ini, baru dia sedar akan pengabaian tanggungjawabnya sebagai suami kepada isterinya dan bapa kepada anak-anaknya. Dia terlalu sibuk mengejar harta sehingga dia lupa untuk mengejar kasih sayang mereka. 


Seringkali kesedaran timbul pada diri seseorang, sebagai petanda hidayah akan tiba menghampirinya. Itulah yang disebut dengan panggilan batin dan kesedaran fitrah kerana penciptaan manusia berasal dari dua alam yang berlawanan iaitu alam roh dan alam tanah. Ia saling menarik, saling menekan.

Ketika posisi sifat tanah melemah dan menyerah, terasa alam roh akan menguasai dirinya dan dengan itu timbullah kesedaran. Kadang-kadang kesedaran itu timbul setelah seharian badannya mengejar dunia. Sekarang badannya direhatkan, fikirannya  dibiarkan lepas terbang, nun jauh di alam lain. Di sanalah dia baru berfikir akan kehidupan yang berbeza dengan kehidupan dunia ini, setelah penat memuaskan keinginan tubuhnya, ke mana lagi dirinya akan dibawa? Terfikir pula kezaliman dan kejahatan yang dilakukannya. Bila dia akan mendapatkan hukumannya? Atau kebaikan yang pernah dilakukannya. Bila dia akan memperoleh sanjungannya? Dari sebanyak itu dia berfikir, akhirnya dia akan tersungkur juga ke dalam lembah fitrah yang sangat dalam. Itulah petanda hidayah telah mula hadir di dalam hidupnya. Orang yang telah ditarik ubun-ubunnya oleh zat Yang Maha Kuasa, dia akan sentuh hidayah tersebut, dia akan sapa dan bertanya tentang keinginannya.

Akan tetapi, sangat disayangkan! Banyak pula orang yang tidak boleh mengolah perubahan dirinya menjadi sebenar-benar hidayah. Dia tidak boleh mempertahankan hidayah tersebut, seakan-akan begitu lemah untuk mempertahankan dan memeliharanya.

Pada saat ini, sabar dan yakinlah yang boleh menyelamatkannya. Sabar dengan ujian yang menimpa dan yakin dengan apa yang diperbuat.

Perintah Allah untuk bersabar, sebagaimana firman Allah,

"Bersabarlah, tidaklah sabarmu itu melainkan hanya dengan Allah." 

(Surah An-Nahl: 127)

Seorang muslim dituntut untuk yakin tentang semua yang dikhabarkan oleh Allah dari semua perintah dan larangan-Nya. Yakin yang lahir dari ilmu dan pemahaman yang benar tentang agama, inilah yang mengantarkan seorang muslim untuk tetap istiqamah di atas agama Allah, sekalipun semua penduduk bumi menyelisihinya.

Allah berfirman,

"Dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Rabb mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung."

(Surah Al-Baqarah: 4-5)

Kita dipilih Allah bukannya bersahaja...
ruang ini, tempat ini...
hanya untuk mereka
yang dikirakan-Nya mampu dan layak...
hikmah itu pasti...

Sabar dan yakinlah!
Healing-Sami Yusuf (lyrics)
 

Rujukan-  Armen Halim Naro (2009). Untukmu Yang Berjiwa Hanif. Bogor. Pustaka Darul Ilmi. 109-138.

No comments:

Post a Comment

Perlukan kritikan...
Cadangan penambahbaikan...
Idea dan lontaran pendapat...
Terima kasih :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...